dinsdag 13 december 2011

De Noord Zuid lijn in Cannes

Terwijl ik zigzaggend bouwobstakels op de openbare weg omzeil, moet ik denken aan de Amsterdamse Noord-Zuid lijn, al is dat nieuws een beetje naar de ondergrond verdrongen. Ik fris graag ieders geheugen nog even op; de oorspronkelijke gedachte was om de reisafstand van Amsterdam Zuid naar Noord, onder het IJ door te verkorten met maar liefst 8 minuten. Dit ten opzichte van de alternatieve opties die je hebt met de tram, bus en pont. Een prestigieus project en na de klap met de hamer door de gemeenteraad kwam na enkele jaren puntje bij paaltje en werd het diepste punt bereikt; zowel onder NAP als van het gereserveerde budget. Uiteindelijk ging er eens iemand rekenen hoeveel tijd je kwijt bent als je straks met de roltrap naar beneden gaat, de metrolijn instapt en wederom de roltrap naar boven neemt. Het blijkt dat het je bijna drie minuten kost om vanaf de stoep boven je hoofd tot aan het perron te komen (lange roltrap, lange gangen, het heet niet voor niets een ondergrondse natuurlijk). Dus in totaal ben je 6 minuten kwijt om überhaupt de metro te kunnen gebruiken. En dan moet je nog reizen. Ik hoop ooit nog eens mee te maken dat ik een ritje maak in de Noord Zuid lijn. Die twee minuten tijdswinst voor ruim een miljard euro moet het reizen een extra dimensie geven. Ik zie dat Cannes, als tweede belangrijke toeristenstad van Frankrijk na Parijs, de wintermaanden gebruikt om de entourage verder te verfraaien en zo te zien loopt alles keurig op schema. Dat is een geruststellende gedachte; wie van het voorjaar de haven inwandelt, ziet dat er een prachtig stuk boulevard is bijgekomen. Binnen het budget.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten